Akustyczne piękno we Wrocławiu

obiekty referencyjne
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Widok z zewnątrz.
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Widok z zewnątrz.

Muzyka to jedna ze sztuk pięknych, która wpływa na człowieka poprzez dźwięki. Najważniejsza w jej odbiorze jest czystość tych dźwięków - ale nie bez znaczenia jest też otoczenie, w jakim je słuchamy. Stąd tak wiele budynków oper i filharmonii na całym świecie, od Sydney po Szczecin, zostało prawdziwymi ikonami architektury. Wśród nich znajduje się też gmach Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. 

Zaprojektowała go warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates, która w 2005 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny. Jej twórca, Stefan Kuryłowicz (zmarły tragicznie w 2011 roku) zrobił doktorat w dziedzinie architektury sal koncertowych. Nic więc dziwnego, że wraz ze swoimi współpracownikami zaprojektował dla Wrocławia niezwykły, monumentalny budynek, mający trzy kondygnacje pod ziemią, sześć kondygnacji nadziemnych oraz akustykę godną najlepszych sal koncertowych świata.

Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Pudło rezonansowe i frak dyrygenta

Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Na początek przyjrzyjmy się gmachowi Narodowego Forum Muzyki z zewnątrz. Elewacje, obłożone specjalnym materiałem składającym się z wielu warstw forniru sklejonego żywicą, są porozcinane wąskimi, poziomymi pasami przeszkleń. Dzięki temu zabiegowi fasada ma się kojarzyć z pudłem rezonansowym instrumentu strunowego.

Wejdźmy do środka. Wnętrze NFM również robi oszałamiające wrażenie. Wysokie i rozległe foyer otaczają pochylnie schodów o obłych kształtach. Ich biel kontrastuje z czernią podłogi oraz niektórych ścian, przywodząc na myśl klawiaturę fortepianu lub frak dyrygenta. We wrocławskim gmachu są cztery sale koncertowe, mogące łącznie pomieścić ponad 2,5 tys. widzów. Największa z tych ma aż 1800 miejsc, mniejsze – odpowiednio 400 i dwa razy po 200 miejsc.

Dzięki temu Narodowe Forum Muzyki jest jednym z największych w Europie kompleksów sal koncertowych. A dodatkowo wzbogacono je o studio nagrań, sale konferencyjne, bibliotekę oraz całą niezbędną infrastrukturę, np. pomieszczenia ćwiczeniowe, garderoby, kawiarnię i księgarnię dla melomanów.

Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Akustyka i sucha zabudowa

Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Wróćmy do sal koncertowych. Podczas ich projektowania akustyka odegrała kluczową rolę. Sale koncertowe są doskonale izolowane od dźwięków i drgań dochodzących z zewnątrz. Każda z nich jest odrębną konstrukcją, niezależną od struktury gmachu oraz odizolowaną od podłoża. Wymogom akustycznym podporządkowano również wszystkie instalacje, np. zamontowany pod każdym fotelem system klimatyzacji nawiewowej. Taka izolacja akustyczna spowodowała, że w pomieszczeniach Narodowego Forum Muzyki osiągnięto najniższy z możliwych poziom hałasu o kryterium N1.

W największej sali koncertowej szczególnie rzucają się w oczy wielkie mobilne sufity akustyczne w formie żagla. Kilkanaście paneli wykonanych w technologii suchej zabudowy zawieszono na linach, dzięki czemu można je dowolnie podnosić i opuszczać, regulując tym samym długość wybrzmiewania dźwięku. To rozwiązanie sprawia, że warunki akustyczne sali mogą być indywidualnie dostosowane do każdego repertuaru.

Suchą zabudowę wykorzystano też w podwieszanych sufitach oraz obudowie balkonów i klatek schodowych foyer. Wykonano w niej także ściany działowe i sufity sal kameralnych. Oprócz akustycznych i dźwiękochłonnych wysokiej jakości płyt Siniat zastosowano tu także profile stalowe Nida, które pozwalają na stworzenie podkonstrukcji o dowolnych kształtach.

Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Komfortowa odporność ogniowa

Pełen komfort słuchania muzyki osiągniemy wtedy, gdy wiemy, że znajdujemy się w bezpiecznym otoczeniu. O bezpieczeństwo osób przebywających w NFM zadbał Promat, dobierając i dostarczając do tej realizacji wysokiej jakości produkty przeznaczone do biernych systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych, chroniących m.in. kanały kablowe, czerpnie, dylatacje, przejścia instalacyjne i zabezpieczenia kompensatorów pod słupy. Nasze doświadczenie w inżynierii przeciwpożarowej dało nam możliwość stworzenia dla tej konstrukcji unikalnego systemu wentylacyjno-oddymiającego spełniającego najwyższe wymagania, co w przypadku tak monumentalnego obiektu gromadzącego tłumy gości jest szczególnie ważne. 

W realizację Narodowego Forum Muzyki Siniat oraz Promat zaangażowały wszystkie swoje innowacyjne i zaawansowane rozwiązania technologiczne. Dzięki temu mają znaczący wkład w stworzenie tego spektakularnego dzieła. Współpracując z architektami, firmami budowlanymi i dizajnerami, czuliśmy pełną odpowiedzialność za ten projekt: od wstępnej rozmowy z inwestorem przez montaż paneli akustycznych aż po pierwsze pociągnięcie smyczkiem w sali koncertowej. Melomani we Wrocławiu mogą przekonać się na własne uszy, że to wszystko się udało.

Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Sala koncertowa w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Czy wiesz, że...

...spektakularną architekturę Narodowego Forum Muzyki osiągnięto m.in. za pomocą suchej zabudowy?
Sucha zabudowa to nie tylko płyty gipsowo-kartonowe, ale też różnego rodzaju akcesoria montażowe, profile stanowiące konstrukcję nośną i inne materiały wykończeniowe. „Narodowe Forum Muzyki to niezwykły przykład możliwości wykorzystania suchej zabudowy Nida do tworzenia spektakularnej architektury współczesnej. Warto zwrócić uwagę na to, że kreowanie tak różnorodnych rozwiązań nie byłoby możliwe, gdyby nie wyjątkowa oferta profili stalowych Nida, które pozwalają na stworzenie podkonstrukcji o dowolnych, pożądanych kształtach” – zauważa Sebastian Skwara, Doradca Techniczny Siniat.

...płyty g-k można z powodzeniem stosować nie tylko w małych pokojach, ale też wielkich pomieszczeniach?
Np. Nida Sonic – dźwiękochłonna płyta gipsowo-kartonowa do okładzin bezspoinowych przeznaczona jest szczególnie do pomieszczeń o dużej kubaturze i wysokich wymogach komfortu akustycznego.